تجهیزات هوشمند آزمایشگاهی realsim - وضعیت ایران در توانمندسازی تجاری

با توجه به گزارش منتشر شده رتبه ایران در شاخص توانمندسازی تجاری در گزارش سال‌های 2014 تا 2016 با تنزل رتبه مواجه بوده و از رتبه 130 به 132 رسیده است.

وضعیت ایران در معیارهای تعریف شده برای اندازه‌گیری توانمندسازی تجاری در بین 6 معیار «نرخ تعرفه،‌ سهم واردات معاف از حقوق گمرکی، حاشیه برتری در بازارهای مقصد، تعرفه اسمی، زمان صرف شده برای واردات و فضای باز برای مشارکت خارجی» وضعیت نامطلوب‌تری داشته به‌طوری که در این معیارها رتبه ایران از بین 136 کشور در محدوده 130 تا 136 قرار گرفته است. اما توانسته درخصوص معیارهای «شاخص کیفی جاده‌ها، کیفیت زیرساخت‌های راه‌آهن، شاخص اتصال خطوط کشتیرانی، کیفیت جاده‌ها،‌ کارآمدی خدمات پستی و اشتراک اینترنتی با پهنای باند ثابت» رتبه کمتر از 70 را کسب کند و به این طریق در وضعیت بهتری قرار گیرد.

 

با توجه به این گزارش می‌توان گفت ایران از لحاظ زیرساخت‌های ارتباطی از وضعیت نسبتاً بهتری در مقایسه با معیارهای مرتبط با فرآیندها و ساختارهای تعرفه‌ای برخوردار باشد، به‌طوری که بهترین معیارها در رکن قابلیت دسترسی و کیفیت زیرساخت حمل و نقل قرار دارند. از سوی دیگر ارکان دسترسی به بازار داخلی و خارجی ضعیف‌ترین معیارها را به خود اختصاص داده‌اند. در مقابل دو رکن مذکور که تنزل رتبه را در سال‌های 2014 تا 2016 تجربه کرده‌اند، در حالی که در پنج رکن دیگر بین 2 تا 6 پله بهبود یافته‌اند.

 

 

براساس ارزیابی‌های صورت گرفته در سال 2016 ایران در میان 20 کشور منطقه در شاخص توانمندسازی تجاری توانست یک پله بالاتر از یمن در جایگاه نوزدهم قرار گیرد. در این سال کشورهای سنگاپور، هلند و هنگ‌کنگ به ترتیب رتبه‌های اول تا سوم را در شاخص توانمندسازی تجاری کسب کرده‌اند. ایران در سال 2016 برای شاخص توانمندسازی تجاری در دنیا امتیاز 16/ 3 را از امتیاز یک تا 7 به خود اختصاص داد.

رتبه ایران نیز از میان 136 کشور در این سال 132 بوده است.

امروز : ۱۴۰۳/۰۲/۰۱

جدیدتـرین اخبار فناوران شریف

  • برگزاری ششمین نمایشگاه تجهیزات و مواد آزمایشگاهی ساخت ایران - دی ماه 1397
    ادامه مطلب >>
  • تفاوت بین انسان‌های خلاق و منفعل در ارتباط با اصلاح یک سیستم معیوب
    ادامه مطلب >>
  • وضعیت ایران در توانمندسازی تجاری
    ادامه مطلب >>

   

 

 

 

   تلگرام فناوران شریف     instagram fanavaran sharif      LINKEDIN fanavaran sharif     google+ fanavaran sharif